Saturday 17 March 2018

AKIBAT JIKA IBU MENYUSU MENGABAIKAN PENGAMBILAN NUTRISI

AKIBAT JIKA IBU MENYUSU MENGABAIKAN PENGAMBILAN NUTRISI

Perhatian kepada ibu menyusu yang seringkali mengabaikan pengambilan makanan hariannya yang langsung tidak cukup nutrisi akan menyebabkan bayinya mendapat kesan sampingan.

Kesan sampingan yang diperkatakan adalah TUMBESARAN TERBANTUT!!!

Bayangkan bayi yang anda susukan dari umur sehari dan mengharapkan mereka membesar dengan sihat dan sempurna sedangkan diri anda sendiri wahai ibu tidak menghiraukan tentang makanan yang diambil setiap hari bakal menyundang risiko kepada bayi anda sendiri.

Tahu kan apa yang ibu makan, anak pun akan dapat sekali iaitu melalui air susu ibu?

Namun, para ibu kebanyakannya memberi alasan tidak sempat untuk mengambil makanan berkhasiat disebabkan kekangan kerja dan disesbkan oleh itu, anda sering makan di luar dimana kebersihan makanan tersebut diragui dan juga sudah pasti jumlah nutrisi yang diambil adalah sangat tidak mencukupi.

Makanan luar di kedai-kedai makan di tepi jalan mahupun di restoran mungkin dimasak terlalu lama menyebabkan nutrisinya hilang dan juga mungkin mengandungi kandungan penambah rasa yang tinggi.

Apa yang akan terjadi jika anda sebagai ibu yang masih lagi menyusukan bayi tidak mengambil keperluan nutrisi yang cukup?

Kesan Kekurangan Nutrisi

Kesan kepada ibu:

  • Badan sentiasa lemah
  • Senang dapat penyakit
  • Tulang cepat rapuh
  • Osteoporosis
  • Kulit tidak cantik
  • Nampak lebih tua
  • Susu badan berkurang
  • Susu badan cair
  • Susu badan kurang berkualiti
  • Kegemukan
Kesan kepada bayi:
  • Mudah terdedah kepada penyakit
  • Elergik
  • Kembung perut
  • Bayi mudah berasa lapar
  • Pertumbuhan tulang lambat
  • Tumbesaran terbantut
  • Gigi mudah rapuh
  • Kulit mudah luka dan lambat sembuh
  • Kulit sensatif
Pengalaman Sendiri

Pengalaman saya sendiri masa anak pertama pun macam tu juga. Saya selalu beri alasan tak sempat nak makan makanan berkhasiat. Selalu juga makan kat kedai. Kesannya, badan sangat letih dan lesu. Nampak sangat tak bermaya, susu badan pulak nampak cair dan kurang kualiti. Saya juga nampak lebih gemuk sebab makan tak tentu. Kadang-kadang makan nasi tengah malam. Ya Allah teruk sangat masa tu. Kulit pula kusam yang teramat kusam. Hilang serinya. 

Tapi selepas beberapa bulan saya rasa susu makin berkurang. Disebabkan masalah itu saya cari penyelesaian. Mujur saya jumpa Set Menyusu Shaklee. Set ni sangat banyak membantu saya dari segi tenaga tambahan untuk melakukan kerja-kerja harian dengan lebih baik.

Set meyusu Shaklee ni bertindak sebagai makanan tambahan untuk mengisi lopong-lopong nutrisi yang tidak lengkap. Sebagai contoh, saya tak mampu nak minum susu 8 gelas dan 4 kali sehari untuk mencukupkan keperluan kalsium yang ibu menyusu perlukan iaitu 1000-1300mg sehari, jadi saya telan saja 4 biji Ostematrix. Mudah sangat.

Begitu juga keperluan protein harian. Saya cuma bancuh ESP setiap pagi sebelum sarapan. Ia membantu saya untuk beri tenaga tambahan. Selain itu susu badan mula bertambah dan menjadi lebih pekat. 

Dan dengan supplemen menyusu lain seperti Vitamin C, Alfalfa dan Omega membuatkan saya bertambah gembira dengan kesan tambahan yang saya dapat iaitu kulit cantik. Hihi.

Bagi ibu-ibu yang mempunyai masalah seperti ini saya sarankan amalkan set menyusu shaklee hari ini.

Untuk membuat pesanan boleh terus whatsapp saya nombor seperti dibawah. Ada harga istimewa khas untuk ibu-ibu menyusu semua.

Your Breasfeeding Partner,
AsmarehanAlias
0129388321

0 comments:

Post a Comment