Friday 30 March 2018

7 KEPENTINGAN MINYAK IKAN UNTUK KANAK-KANAK

7 KEPENTINGAN MINYAK IKAN UNTUK KANAK-KANAK


Pernah tak anda lihat iklan minyak ikan di kaca telvisyen rumah anda? Mesti pernah kan. Malah sejak kecil lagi kita selalu melihat iklan supplemen minyak ikan untuk kanak-kanak. Sebenarnya minyak ikan sangat penting untuk kita bekalkan pada anak-anak kita bermula dari umur 1 tahun lagi.

Di pasaran sekarang pun terdapat banyak supplemen minyak ikan dijual dengan pelbagai jenama. Cuma anda perlu pilih jenama yang paling terbaik, semulajadi, berkesan dan selamat digunakan. 

Ada juga orang kata, bagi anak makan minyak ikan setiap hari, anak jadi bijak. Sebenarnya memang ya, kerana minyak ikan mengandungi asid lemak omega-3 yang membantu perkembangan otak dan minda kanak-kanak.

Jadi hari ini saya nak kongsikan pada anda semua tentang 7 kepentingan minyak ikan untuk kanak-kanak.

7 KEPENTINGAN MINYAK IKAN UNTUK KANAK-KANAK


1. Perkembangan Minda


Satu kajian mendapati bahawa ibu hamil yang mengambil supplemen minyak ikan omega-3 sepanjang temph kehamilan dan diteruskan mengambilnya dalam tempoh penyusuan, anak-anak mereka mampu memperoleh skor markah yang lebih tinggi untuk ujian kognitif ketika berusia 4 tahun berbanding kanak-kanak yang ibunya tidak mengambil supplemen minyak ikan omega-3.


2. Penglihatan yang tajam


DHA yang terdapat dalam omega-3 fatty acid membantu menajamkan penglihatan mata pada bayi. Bagi warga emas yang mengambil minyak ikan pula akan dapat mengelakkan mereka dari menghidap penyakit mata yang dipanggil Age Related Macular Degeneration (AMD)


3. Meningkatkan 'mood', mengelak depresi


Gangguan emosi dapat dikurangkan jika seseorang individu mengambil asid lemak omega-3. Begitu juga dengan wanita hamil yang mengambil minyak ikan, mereka akan dapat mengurangkan masalah kemurungan selepas bersalin (postpartum depression)


4. Menguatkan Sistem Imun Badan


Dalam satu kajian terhadap kanak-kanak di Denmark, kanak-kanak yang minum susu formula yang ditambah dengan minyak ikan didapati mempunyai fungsi sistem imun yang lebih baik berbanding kumpulan kanak-kanak yang minum susu lembu atau susu formula biasa.


5. Mengurangkan Risiko Athma


Asid lemak omega-3 membantu mengurangkan keradangan di laluan pernafasan. Sebab itu la ia sangat bermanfaat bagi penghidap athma. Minyak ikan mampu memanaskan dada pesakit athma. Amat digalakkan untuk ambil sebelum tidur malam sekiranya anak anda tidur di dalam bilik berhawa dingin.


6. Melegakan Batuk dan Kahak


Minyak iakn bersifat memanaskan badan. Apabila anak batuk berkahak, minyak ikan membantu mencairkan kahak serta melegakan batuk dengan cepat. Secara tidak langsung, ia tidak lagi perlu bergantung pada ubat untuk menyembuhkan batuk berkahak


7. Mencegah Ekzema


Asid lemak omega-3 membantu mengurangkan keradangan diseluruh bahagian badan termasuk bahagian kulit. Satu kajian di Sweden menyatakan bahawa dengan memberikan sdikit salmon atau tunadi dalam makanan bayi sebelum mencecah umur 9 bulanboleh membantu melindunginya daripada mendapat alahan kulit.


Justeru itu, melalui enty ini anda sedia maklum tentang kepentingan minyak ikan untuk kanak-kanak kan. Jadi bolehlah anda bertindak untuk mula memberi supplemen minyak ikan kepada bayi anda seawal usia 1 tahun. Secara tidak langsung, ia memberikan nutrien untuk minda agar anak lebih fokus dan cerdas semasa belajar. Semoga enty ini bermanfaat untuk anda semua.

0 comments:

Post a Comment