Friday 9 March 2018

RAHSIA BESAR UNTUK BANYAKKAN SUSU IBU YANG ANDA WAJIB TAHU

RAHSIA BESAR UNTUK BANYAKKAN SUSU IBU YANG ANDA WAJIB TAHU

Bagi kebanyakan ibu menyusu lagi-lagi ibu muda yang baru melahirkan bayi mesti sedikit sebanyak mereka sedaya upaya untuk mencari ilmu dalam dunia penyusuan. Terdapat banyak perkara yang ibu sendiri harus belajar.

Perkara yang paling biasa ibu hadapi adalah masalah kekurangan susu badan. Ada juga ibu mengamalkan milkbooster tapi langsung tak menjadi. Makanya ibu bertambah stress dan bimbang akan nasib anaknya yang tidak mendapat keperluan nutrisi dari susu ibu.

Kesan Jika Ibu Menyusu Mengalami Tekanan / Stress

1. Susu Merudum
2, Penghasilan suau semakin berkurang
3. Ibu mengalami kemurungan
4. Meroyan 

Jadi hari ini saya nak kongsikan dengan anda semua ibu-ibu menyusu yang belum tahu rahsia besar yang saya amalkan untuk susu ibu yang banyak.
.
RAHSIA BESAR UNTUK BANYAKKAN SUSU IBU YANG ANDA WAJIB TAHU

1. BERFIKIRAN POSITIF
Jangan terpengaruh sangat dengan perkara negatif. Kalau boleh jangan ambik kisah pun benda-benda negatif yang orang cakap pada kita. Contoh "eh sikitnya susu ko ni. Skali pam memang dapat 2 oz je eh?" Atau pun "cukup ke baby nak minum susu banyak tu?" Jangan layan kan sangat suara-suara sumbang macam tu. Lantakkan mereka.

2. KAWAL TEKANAN
Tekanan boleh menyebabkan susu badan jadi merudum. Kita juga mudah jatuh sakit bila tertekan. Be rileks, chill, bertenang seupaya mungkin.
Kena marah bos? Masam muka dengan suami? Konflik dengan rakan sepejabat?
Basahkan lidah dengan selawat dan zikir.. Insyaallah jiwa akan lebih tenteram

3. MAKANAN SEIMBANG
Bahagian ni ramai ibu bekerja gagal. Disebabkan oleh kekangan masa lagi bagi ibu yang berkerjaya mesti tak sempat nak ambil makanan yang berzat dan berkkhasiat sedangkan ia amat penting untuk diri ibu dan juga bayi yang masih menyusu.

4. ILMU PENYUSUAN
Imu penyusuan yang mencukupi seperti prinsip supply and demand, macam mana nak simpan stok expressed breast milk dalam peti ais, makan jenis yang macam mana yang bagus untuk ibu, cara nak keluarkan susu dari peti ais dan kekalkan khasiatnya dan banyak lagi. Sesungguhnya dunia penyusuan ni sangat lah luas. Semua tu sangat2 penting.

5. USAHA DAN TAWAKAL
Akhir sekali, bila kita dah usaha sehabis baik, doa banyak-banyak pada Allah agar diberi kekuatan untuk menyusu penuh. Saya selalu buat camni.
Bila tengah menyusu anak nombor dua, Mikael, time tu jugak saya berdoa "Ya Allah, kau banyakkanlah susu aku ni supaya cukup untuk baby ku dan mengenyangkan dia. Amiin" sambil selawat kepada Nabi kita Muhammad S.A.W
.
.
Moga apa yang saya share ni bermanfaat untuk anda semua yang masih lagi struggle. Hihi
Selamat beramal. Share supaya kawan2 lain pun tahu rahsia ni.

-asma-




😉

0 comments:

Post a Comment