Monday 16 April 2018

BAHAYA IBU HAMIL TIDAK CUKUP NUTRISI

BAHAYA IBU HAMIL TIDAK CUKUP NUTRISI



Nutrisi yang mencukupi untuk ibu hamil sangat penting untuk ibu hamil supaya dapat menentukan adakah seorang wanita dapat menjalani dapat melalui tempoh kehamilan yang baik atau tidak. Jika ibu hamil tidak cukup nutrisi, ia akan menyebabkan banyak komplikasi yang boleh terjadi ketika hamil, bukan saja pada diri ibu hamil tetapi juga memberi kesan kepada kandungan.

Keadaan Kritikal Di Pejabat

Saya juga mengalami masalah ini iaitu sukar untuk mendapatkan nutrisi yang cukup ketika hamil. Saya makan secara alar kadar sahaja. Mana yang sempat saya makan saja. Kalau tak sempat saya tak makan atau makan sedikit. Kadang kala saya suka makan ikut nafsu sendiri yang semestinya makanan tersebut tidak bagus untuk seorang ibu hamil seperti KFC, burger, McDonals dan sebagainya.

Disebabkan oleh saya tidak mengambil endah berkaitan pemakanan semasa mengandung, saya dapati diri ini sangat mudah letih. Di tempat kerja saya selalu makan nasi yang banyak setiap kali waktu rehat pukul 10 pagi. Korang bayangkan pagi-pagi dah makan nasi. Terukkan. Dah la masa tu saya fikir saya perlu makan untuk dua orang. Sebenarnya perkara tersebut sangat salah. Ia lagi menyebabkan saya rasa lemah, letih dan selalu rasa mengantuk. Sukar untuk fokus dalam kerja harian. Kritikal sangat rasa.

Balik dari kerja saya terus tidur sebab letih yang amat.

Sampai la saya mula mencari punca kenapa saya selalu letih, lesu, tidak bermaya dan mengantuk setiap hari. Rupa-rupanya adalah kerana faktor pemakanan yang tidak seimbang. Keperluan protein, kalsium, vitamin, zat besi, mineral yang sangat diperlukan oleh ibu hamil tidak mencukupi. Makin membesar perut makin saya rasa letih melampau. Saya mula fikir keadaan ini tidak boleh dibiarkan berlarutan. Saya bimbang tentang kesihatan diri dan juga bayi dalam kandungan.

Mula Cari Jalan Penyelesaian

Mulalah saya cari jalan penyelesaian kepada masalah tersebut. Kawan pejabat saya jual Shaklee. Dia pelawa saya untuk cuba set mengandung Shaklee. Saya tak tahu pasal Shaklee pun masa tu. Saya terus buat carian google. Saya baca semua nya dan saya agak yakin lah dengan shaklee. Saya terus order dengan kawan sepejabat tersebut



Dalam set mengandung Shaklee ada ESP, Vita C Plus, Ostematrix, Omega, Vitalea dan B complex. Saya pun mula amalkan supplemen tersebut. Yang saya tak sangkanya pukul 10 pagi saya tak makan nasi pun! Sebab saya masih kenyang lagi bila bersarapan dengan ESP. Disebabkan oleh saya tak makan nasi, saya jadi tak mengantuk, kurang letih, dan saya sendiri rasa lebih cergas. Best sangat!!

Paling best kulit pun berseri. Orang kata ibu hamil ni kurang berseri wajahnya sebab bayi dalam kandungan ambil seri ibu. Hihihi... Salah sama sekali. Wajah kurang seri akibat daripada pemakanan ibu sendiri. Bila sa ambil supplemen ni saya sedar ia sangat membantu melengkapkan nutrisi harian saya sebagai ibu mengandung. Bukan bagus untuk ibu sahaja malah untuk bayi dalam kandungan juga. Tumbesaran bayi lebih baik dan sempurna.

Saya sangat syorkan pada anda diluar sana yang mengalami masalah selalu letih, menagntuk, tak bermaya, rasa malas nak buat kerja untuk cuba set mengandung Shaklee ni. InsyaAllah sangat membantu anda mengatasi masalah tersebut. Untuk order atau sebarang pertanyaan terus wasap saya. Konsultasi percuma untuk anda semua.

Asma
0129388321

FB Page : By Asmarehan Alias

0 comments:

Post a Comment