Thursday 5 April 2018

BAHAYA SEMBELIT PADA KANAK-KANAK

BAHAYA SEMBELIT PADA KANAK-KANAK

Korang pernah tak berhadapan dengan masalah anak sembelit? Kalau kita sendiri yang dah dewasa ni pun kene sembelit rasa macam nak keluarkan setongkol batu besar, dengan pedihnya, dengan siksanya, dengan peritnya untuk keluarkan seketul yang keras tu, ni apatah lagi kanak-kanak. Betul tak?

Sembelit ni kalau berlaku pada kanak-kanak bahaya tau. Kalau dibiarkan lama-lama boleh menyebabkan kanser usus! Tapi kita sebagai ibu bapa mesti tak sanggup tengok anak kesakitan setiap kali kene sembelit. Rasa macam biarlah kita yang tanggung kesakitan tu dan bukan anak kita. Punya sayang pada anak.

Sembelit ni puncanya adalah kebanyakkannya dari segi pemakanan, kurang minum air masak, kurang ambil makanan fiber, salah pilih susu formula, toilet training dan sebagainya. Sebagai contoh, toilet training bagi kanak-kanak yang belum bersedia lagi untuk beralih dari memakai lampin pakai buang kepada toiler training, mereka biasanya akan menahan diri dari membuang air kecil mahupun besar. Jadi, apabila najis tak dikeluarkan, maka ia akan mengeras dalam saluran dubur dan terjadinya sembelit. Ini disebabkan oleh sistem pencernaan tak lancar. Ngeri la kalau sebut sembelit ni. Sebab memang kita sedia maklum perasaannya tu macam mana kan. 

Anak sulung saya tidak terkecuali mengahadapi masalah sembelit ni. Tapi mujur lah sekali sahaja kene sembelit tersebut. Cukup lah sekali. Tu pun dah rasa macam "kesiannya anak aku''. Anak saya sembelit disebabkan oleh kurang minum air masak. Ya memang dia susah sangat nak minum air masak. Tak suka katanya. Jadi peluang untuk dapat sembelit tu agak tinggi la kan.


Masa kene sembelit tu anak saya punya la menangis sebab mungkin pedih, siksa dan sakit untuk keluarkan najis nan seketul yang agak keras tu. Sabo je la mak ni. Lepas dah lepas sembelit tu saya apa lagi, terus cari jalan penyelesaiannya. Tak nak bagi anak sembelit lagi. Selain dari start train dia minum air masak, saya cuba la satu produk ni. Produk keluaran Shaklee iaitu Mealshake. Mealshake ni memang dikhaskan untuk kanak-kanak. Salah satu manfaatnya adalah untuk melegakan sembelit bagi kanak-kanak dan mengelak untuk sembelit datang lagi. Sebab anak saya kurang air masak, jadi peluang untuk dapat sembelit tu tetap ada.

Jadi saya terus order 1 tong Mealshake, harga dia tak mahal pun sebab tahan lama sangat 1 tong tu, tahan dalam 4-5 bulan. Jimat dan berbaloi sangat kan. Mealshake tu rasa dia sedap gilaaaa!!! Ya Allah serius sedap. Rasa vanilla yang mewah. Anak saya siap request nak ratah lagi Mealshake tu masuk mulut dia terus haha. Saya bancuh 1 sudu Mealshake ke dalam susu formulanya dan dia terus minum dengan lazatnya tak pandang kiri kanan dah. Hihiihi.

Dalam Meakshake ni ada kandungan fiber tau. Fiber ni boleh membantu melancarkan pembuangan kerana menyerap air sepanjang laluan pembuangan dan membuangnya dengan lebih lancar. Korang tau tak magnesium pun sangat membantu untuk masalah sembelit ni? Dalam Mealshake pun ada magnesium. Magnesium ni membantu menenangkan otot usus yang boleh melancarkan pembuangan. Magnesium juga membantu meningkatkan jumlah air dalam kolon yang boleh melembutkan najis dan seterusnya memudahkan proses pembuangan.

Justreu itu, Mealshake sangat membantu anak saya untuk masalah sembelit. Alahmdulillah sepanjang tempoh mula saya beri pada dia Mealshake setiap pagi sehingga sekarang ni, anak saya tak ada kena sembelit lagi dah. Syukur. Takde lagi kene taha  siksanya sembelit.

Ni dia rupa Mealshake



Kalau korang ada anak yang kerap sembelit pun bileh cuba Mealshake ni tau. Untuk harga yang lebih jimat boleh wasap saya terus. Istemewa untuk anda semua yang baru nak mencuba, saya akan berikan onsultasi percuma sehingga anak anda betul2 bebas dari masalah.

Jom siapa nak cuba bagi Mealshake ni pada anak mereka boleh terus tekan WHATSAPP SAYA

Asmarehan Alias
0129388321

#anaksembelit
#mealshake

0 comments:

Post a Comment